Avery Dennison bespaart 2.300 ton CO2 met eigen windmolen

Avery Dennison draait in Turnhout vanaf vandaag op groene stroom. De fabriek stelde zijn terrein ter beschikking van energieproducent Eneco, die in de industriezone in Turnhout twee  windturbines bouwde. De windturbine van Avery Dennison wekt genoeg energie op voor één derde van het elektriciteitsverbruik van het productiebedrijf. Met de investering bespaart Avery 2.300 ton CO2 per jaar.

Avery Dennison is een bekende naam in Turnhout. In de fabriek aan de E34 werken ongeveer vierhonderd mensen. De productie van industriële kleefbanden voor de bouw-, de auto- en de medische sector vraagt veel energie — Avery verbruikt zowat 15 GWh per jaar.

Om die energie op een zo groen mogelijke manier te produceren, schoven de directeurs van Avery Dennison aan tafel met duurzame energieproducent Eneco. Dat resulteerde in concrete plannen voor twee nieuwe windturbines in Turnhout, die de voorbije maanden werden gebouwd. Eén ervan staat op de terreinen van Avery Dennison zelf, de andere op het terrein van Bolckmans. Vandaag zijn de turbines officieel in gebruik genomen en kan de productielijn van Avery Dennison draaien op groene en lokaal geproduceerde energie. Op jaarbasis zijn deze nieuwe windturbines goed voor 10 GWh groene stroom.

“In het kader van onze eigen duurzame doelen nemen we vele initiatieven om het elektriciteitsverbruik van onze fabriek te doen dalen. De voorbije jaren investeerden we al meer dan een half miljoen euro in een koelsysteem dat de buitenlucht gebruikt, in een proces van warmterecuperatie en in ledverlichting in de productiehal. De stroom die we wel nog verbruiken, kunnen we nu gedeeltelijk afnemen van de windturbine op onze site.”

Roger Chantillon, Vice President & General Manager EMEA Avery Dennison België

Het is de duurzame energieproducent Eneco die de bouw van de twee windturbines langs de E34 op zich nam.

“We hebben in België nu meer dan negentig windturbines die stroom opwekken voor Belgische gezinnen en bedrijven. Een stijgend aantal daarvan staat op industriële sites en bedrijfsterreinen. Dit zijn uitdagende projecten om te realiseren maar leiden tot een win-win: Avery kan haar verbruik deels vergroenen en Eneco kan het restvolume leveren aan haar klanten in België aan wie ze 100% groene stroom garandeert. .”

Miguel de Schaetzen, CEO Eneco Wind Belgium

OVER AVERY DENNISON

Avery Dennison is een wereldleider in drukgevoelige en functionele materialen en labeloplossingen voor de retailmarkt. De toepassingen en technologieën van het bedrijf maken integraal deel uit van producten die in elke belangrijke sector worden gebruikt. Met activiteiten in meer dan 50 landen en meer dan 25.000 werknemers wereldwijd, bedient Avery Dennison klanten in consumentenverpakkingen, grafische weergaven, logistiek, kleding, industriële en gezondheidszorgindustrieën. Het hoofdkantoor is gevestigd in Glendale, Californië, het bedrijf meldde een omzet van $ 6,1 miljard in 2016. Meer informatie op www.averydennison.com

OVER AVERY DENNISON PERFORMANCE TAPES