Eneco behoudt uitmuntende score in Greenpeace-klassement

Enige grote challenger met 18/20

Eneco is opnieuw afgetekend de groenste van alle grote energieleveranciers. In het geüpdatete klassement van Greenpeace, dat de Belgische leveranciers doorlicht op herkomst van stroom en investeringsbeleid, behoudt Eneco zijn score van 18/20. Het voorbije jaar is de productiecapaciteit van Eneco weer toegenomen, zodat het zijn groeiende portefeuille aan huishoudens gegarandeerd van Belgische groene stroom kan voorzien.

Eneco wordt door Greenpeace ‘een voorbeeld’ genoemd voor de grote leveranciers. Het krijgt de hoge score omdat het als grootste niet-coöperatieve elektriciteitsproducent resoluut kiest voor 100% hernieuwbare elektriciteit en gas. “Eneco durft een duidelijk openbaar standpunt innemen voor hernieuwbare energie en tegen kernenergie”, klinkt het in het rapport van Greenpeace op www.mijngroenestroom.be. “Dat blijkt in de communicatie van het bedrijf, maar ook in zijn keuzes op het vlak van productie, investeringen en desinvesteringen.”

In juli van dit jaar werd Eneco eigenaar van Eni, een leverancier met voorheen een veel lagere score in het klassement. Eneco deed die overname met de expliciete ambitie om de Belgische energiemarkt sneller te kunnen verduurzamen.

“Vandaag scoren we 18/20 en het is onze ambitie om na de volledige integratie diezelfde score na te streven. We voeren al sinds het begin een duurzame strategie, met focus op lokaal opgewekte, groene stroom. In 2016 wekten we genoeg elektriciteit op met Belgische wind en zon om alle huishoudens van stroom te voorzien. Dat is ook onze duidelijke ambitie voor de komende jaren: al onze particuliere klanten voorzien van 100% duurzame en 100% lokale energie. We kiezen dan ook de weg van nog meer investeringen in onze duurzame energie-productie.”

Christophe Degrez, CEO van Eneco

Volgens energieregulator VREG is er een stijgende vraag naar groene stroom die ook echt in België is opgewekt. Eneco zet daar ook hard op in. Momenteel draaien er in België 91 windturbines van Eneco op volle toeren. Met meer dan 260.000 zonnepanelen, ruim zestig voetbalvelden vol, is Eneco ook de grootste zonne-energieproducent van het land. Alleen al in 2016 investeerde de groep voor meer dan 1,4 miljard euro in zonne- en windenergie.

“Tegen 2020 plannen we investeringen in nog eens 100.000 extra zonnepanelen. We bekijken ook de mogelijkheden van waterkracht en van extra windturbines op land en op zee, bovenop het offshore windpark dat we al aan het bouwen zijn. Bij al onze projecten vinden we de medewerking van burgers belangrijk via crowdfunding of coöperatieven.”

Mark Van Hamme Eneco België