2 Icon 6A840185-0766-4EA7-A0F1-D354DB1A63C1@3x calendar B4F93828-96F8-4437-8CF6-80599DC64A39@3x Icons/32x32/Checkmark-circle-2 Icons/24x24/Down Icons/24x24/Left Icons/24x24/Right Icons/24x24/Up Icons/32x32/Euro 06. Icons / Hide-password 2C590C06-90E1-4A9B-92FB-4E0AAFECDDFE@3x Icons/32x32/Gauge Icons/32x32/Leaf Loep 73D37533-9543-40A2-B01F-747B439E090F PVpaneel 1537E9F1-32E4-40F1-A0CF-C6E137D84DFB@3x reacties 84F88D51-93B4-4DBF-A66C-67FFCA35A637@3x A48A0A54-2715-43CE-8952-A3CB33BD32BB@3x Icons/32x32/Toon ToonApp YouTube-icon-dark Icons/32x32/Checkmark-circle-2 Icons/32x32/Euro Icons/32x32/Gauge Icons/32x32/Leaf Icons/32x32/Toon Icons/24x24/Down Icons/24x24/Left Icons/24x24/Right Icons/24x24/Up Icons/24x24/Up
Eneco brengt Powerwall van Tesla Energy naar de Benelux

Batterijopslag laat toe meer voordeel te halen uit geïnstalleerde zonnepanelen

Mechelen – Eneco brengt als officieel erkende leverancier de Tesla Powerwall batterij voor huishoudens naar de Benelux. Het duurzame energiebedrijf verwacht dat de opslag van zelfopgewekte energie een belangrijke rol gaat spelen in de energietransitie.

De Powerwall stelt consumenten met zonnepanelen in staat om overtollige zonne-energie tijdelijk op te slaan zodat deze op andere momenten op de dag gebruikt kan worden. Op deze manier kunnen huishoudens eenvoudig het aandeel duurzame en zelfopgewekte energie in hun totale energieverbruik vergroten en meer voordeel halen uit hun geïnstalleerde zonnepanelen. De Powerwall kan ook stroom vanaf het elektriciteitsnet opslaan.

Energieregisseur
Eneco ziet veel mogelijkheden. Zeker in combinatie met platformen in de woning die de energiehuishouding regisseren. De Tesla Powerwall wordt opgeladen gedurende de dag, wanneer de zon gratis energie levert. Op dat ogenblik is het energieverbruik van een huishouden doorgaans laag, maar dankzij batterijopslag kan die gratis opgewekte zonne-energie later aangewend worden wanneer de zon niet schijnt. Van de avond tot de ochtend zijn de meeste mensen thuis en kan de opgeslagen energie bijvoorbeeld gebruikt worden om televisie te kijken of de was te doen. “Op termijn is het de bedoeling om in de Belgische huishoudens met een platform te kunnen werken dat de batterij, de zonnepanelen en de elektrische apparaten met elkaar verbindt om aan te geven of er bijvoorbeeld voldoende zonne-energie beschikbaar is om de vaatwasser gratis te laten draaien,” zegt Christophe Degrez, CEO van Eneco in België. “Dankzij een groter aandeel van zelfopgewekte zonne-energie in het eigen verbruik halen consumenten meer rendement uit hun zonnepanelen terwijl ze het eigen energieverbruik fors verduurzamen.”

Testfase en levering
Eneco gaat de Powerwall vanaf januari 2016 in een aantal huishoudens testen en verwacht het product in het eerste kwartaal van 2016 aan alle consumenten, zowel Eneco-klanten als niet-klanten, in de Benelux te kunnen aanbieden. Geïnteresseerden kunnen vanaf vandaag meer informatie vinden en voorintekenen op de website.  Christophe Degrez: “We zijn als challenger en als pionier in duurzame energie erg blij de Powerwall binnenkort te kunnen aanbieden. Ik verwacht veel interesse voor deze oplossing om meer voordeel te halen uit eigen zonnepanelen.”

Informatie en contactgegevens

België (NL)                                    www.eneco.be/nl/tesla-powerwall