Eneco grootste zonne-energieproducent van België

De energieleverancier heeft nu 250.000 panelen en installeert er tegen 2020 nog eens 100.000. Vergelijkbaar met 60 voetbalvelden vol.

Eneco is sinds maart  officieel de grootste zonne-energieproducent van het land. De duurzame energieleverancier heeft 250.000 zonnepanelen in België, goed voor een totale oppervlakte van 60 voetbalvelden vol. Tegen 2020 komen er nog minstens 100.000 zonnepanelen bij. Eneco roept iedereen op om zonnepanelen op hun daken te laten leggen.

De zonnepanelen van Eneco hebben samen een opgesteld vermogen van 60 megawatt (MW) zonne-energie en leveren jaarlijks groene stroom aan 15.000 gezinnen. Als je de panelen achter elkaar zou leggen, hebben ze een lengte van 412 kilometer, wat bijna even lang is als de grens tussen België en Nederland.

“De komende drie jaar komen er al zeker 100.000 zonnepanelen bij, die voor 7.500 extra gezinnen groene stroom zullen opwekken. Maar dat mogen er nog meer zijn. Er wordt in België nog heel veel dakoppervlak beschenen door de zon terwijl er geen panelen liggen. Duurzame energie van iedereen, dat is onze missie. Iedereen kan producent worden. Eneco investeert in de panelen op het dak, onderhoudt ze, en monitort het verbruik. De bedrijven kunnen de groene energie verbruiken en zien hun energiefactuur dalen.”

Christophe Degrez, CEO van Eneco België

Zonnepanelen op daken van bedrijven, scholen en sportcentra

Eneco helpt haar klanten om duurzamer te worden door haar kennis te delen en door te investeren in zonnepanelen. Er liggen zonnepanelen van Eneco op daken van meer dan 200 Belgische bedrijven, waaronder Wienerberger, Van Gansewinkel, Audi, Balta en Nike.

“Onze grootste zonnestroominstallatie bevindt zich op het dak van de Audi-fabriek in Vorst. De installatie heeft een vermogen van 3,6 MW zonne-energie, wat je kan vergelijken met de productie van één gemiddelde windmolen op land. De zonnepanelen bedekken een oppervlakte van 37.000 m².”

Iwein Goigne, general manager Eneco Solar Belgium

Eén van de laatste installaties die Eneco realiseerde, in samenwerking met partner Eoluz,  is het Centre Sportif de la Forêt de Soignes in Oudergem. In 6 weken tijd werd hier een zonnedak gebouwd met maar liefst 3.450 zonnepanelen. De kabels die nodig zijn om al die panelen aan te sluiten, zijn samen maar liefst 29 kilometer lang. De panelen hebben een capaciteit van 1 MW en produceren jaarlijks genoeg energie voor 250 gezinnen.

Zonnepanelen delen

Eneco heeft dan ook een duidelijke ambitie: het is vragende partij voor een systeem van ‘zonnedelen’. Iedereen die wil inzetten op hernieuwbare energie, maar zelf niet de mogelijkheid heeft om zonnepanelen te plaatsen, kan dan ook op afstand investeren in zonnepanelen. Eneco past dit systeem reeds met succes toe in Nederland. De Vlaamse overheid kondigde al aan dat ze daar werk van maakt. Het zonneplan van Minister Tommelein bevat reeds concrete acties naar het opzetten van een wettelijk kader om dit mogelijk te maken.

“Eneco geeft bedrijven en gezinnen graag de kans om mede-eigenaar te worden van zonnepanelen op andere daken, en zelf te genieten van de opbrengst. Op die manier kunnen we ook zonnepanelen leggen op daken van bijvoorbeeld scholen.”

Innovatie

In de toekomst zullen zonnestroominstallaties zonnepanelen en batterijen bevatten. Bedrijven en gezinnen zullen de overtollige zonne-energie kunnen opslaan in de batterijen, waardoor ze die ook zelf weer kunnen gebruiken wanneer de zon niet of niet genoeg schijnt. Zo vragen ze nog minder energie van het net.

420.000 panelen in Europa

Eneco installeert ook volop zonnepanelen in Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

“Eneco heeft al meer dan 420.000 zonnepanelen in beheer. Dit is een totaal van 100 MW opwekcapaciteit, die rechtstreeks groene stroom leveren aan de bedrijven waarmee we samenwerken. Ons doel is om geografisch verder uit te breiden, en nieuwe parken ook te combineren met slimme opslag zoals batterijen waarmee we een optimaal verbruik voor de eindklant kunnen bekomen.”

Paul Minjauw, Directeur Solar & Storage Eneco.

Mark Van Hamme Eneco België