Eneco wordt eigenaar van Eni België om energievoorziening sneller te verduurzamen

Eneco bedient na overname meer dan een miljoen klanten

Vrijdag 31 maart 2017

• Eneco wordt eigenaar van Eni Gas & Power NV en Eni Wind Belgium NV.

• Het bedrijf gaat op termijn verder onder de merknaam Eneco.

• Eneco krijgt grotere slagkracht om in te zetten op Belgische wind- en zonne-energie.

• Eneco komt zo de top-3 van energieleveranciers binnen.

Vandaag tekenden beide partijen een overeenkomst waardoor Eneco volledig eigenaar wordt van Eni België. Daarmee zet Eneco een belangrijke stap in haar ambitie om de Belgische energievoorziening nog verder te verduurzamen. De grotere slagkracht laat Eneco toe om nog meer te investeren in lokale wind- en zonne-energie. Het bedrijf gaat op termijn verder onder de merknaam Eneco.

Eneco voert sinds haar start op de Belgische markt, in augustus 2011, een duurzame strategie. Het bedrijf slaagde er in 2016 als echt groene leverancier in om alle elektriciteit voor de particuliere klanten zelf op te wekken met Belgische wind en zon. Na de overname voorziet Eneco straks meer dan een miljoen huishoudens en 55.000 zakelijke klanten van elektriciteit en gas.

Deze groei stelt de onderneming in staat om de lokale productie en levering van duurzame energie te vergroten.

Slimme diensten

Beide bedrijven versterken elkaar op het vlak van innovatieve en duurzame energiediensten. Eni België zet in op smart home-diensten waarmee consumenten kunnen besparen op hun energierekening. En Eneco geeft als energieregisseur steeds meer het heft in handen van de klant, door producten en diensten te leveren waarmee ze zelf hun energie kunnen opwekken, gebruiken, opslaan en delen. Zo zijn er bijvoorbeeld producten en diensten rond isolatie, zonnepanelen, energie-opslag, elektrische laadpalen en projecten voor klantenparticipatie.

Als deel van de overeenkomst neemt Eneco ook drie windmolens van Eni België over. Het is de bedoeling om onder de naam Eneco uit te groeien tot een duurzame, innovatieve energiespeler met impact, waarbij de krachten van beide bedrijven gebundeld worden. Eneco zal zorgvuldig bestuderen hoe het de bouwstenen van beide bedrijven in elkaar kan laten passen, en dat op een transparante manier en in nauw overleg met de sociale partners.

“Deze stap past perfect in onze ambitie om de Belgische energiemarkt te verduurzamen. Eni zet bovendien net als wij al langer in op slimme diensten om klanten te ontzorgen en om ze efficiënter te laten omgaan met energie. Bij Eneco vinden we de dienstverlening aan onze klanten cruciaal. Als één van de challengers in de energiemarkt kregen we zo al sinds ons bestaan uitstekende klantenscores bij o.a. VREG en Test-Aankoop. Ook bij Eni zit klantenservice in het DNA. Samen worden we meer dan ooit het duurzame en klantgerichte alternatief voor de traditionele leveranciers in België.”

Christophe Degrez, CEO van Eneco België

Voor de klanten van Eneco en Eni België verandert er voorlopig niets: de contractvoorwaarden en tarieven worden niet beïnvloed door deze overeenkomst. Op termijn verandert voor de Eni-klanten wel de merknaam naar Eneco.

Deze transactie wordt volledig afgerond nadat alle autoriteiten hun goedkeuring hebben gegeven aan deze transactie. Eneco en Eni geven verder zelf geen financiële details vrij over deze transactie.

Een zonne-installatie van Eneco
Windmolens van Eneco