Meer dan 1 miljoen Eneco-klanten sneller op groene en lokale stroom dankzij 58 SeaMade-windturbines

SeaMade-aandeelhouder Eneco koopt opbrengst van windpark

Duurzame energieleverancier Eneco maakt sneller dan verwacht de belofte waar om al haar huishoudelijke klanten van groene en in België opgewekte stroom te voorzien. Eneco koopt daarvoor de energie die geproduceerd zal worden door de windturbines van het offshore windpark SeaMade, waarvan Eneco mede-eigenaar is. Eneco is daarmee de enige grote leverancier die écht volledig groene energie van eigen bodem aanbiedt.

SeaMade, de samensmelting van windparken Seastar en Mermaid, bouwt voor de Belgische kust 58 windmolens — met een rotordiameter van 167 meter de grootste ter wereld. Die zullen vanaf 2020 stroom leveren voor 500.000 gezinnen. Eneco was samen met Otary en Electrabel al aandeelhouder van het windpark, en krijgt er nu ook de volledige productie van in handen. Daardoor kan het bedrijf garanderen dat al zijn huishoudelijke klanten draaien op duurzame en lokaal opgewekte stroom. Eneco slaagde daar in 2016 al in, maar deed begin 2017 een grote overname met de bedoeling om de Belgische elektriciteitsmarkt verder te verduurzamen. Doelstelling was om die gezinnen tegen 2025 te voorzien van 100% duurzame en lokaal opgewekte stroom. Door het SeaMade-contract maakt het die belofte eerder waar.

Het is altijd onze ambitie geweest om de Belgische elektriciteitsmarkt sneller te verduurzamen. Daarvoor investeren we volop in Belgische zon en wind, op zee en op land. De windturbines van SeaMade helpen ons om 100% groene stroom, geproduceerd in België, te kunnen leveren aan al onze huishoudelijke klanten, ondertussen meer dan 1 miljoen elektriciteits- en gasklanten. We onderscheiden ons daarmee echt van andere leveranciers die voornamelijk in groene verf investeren: ze mogen hun stroom alleen als groen verkopen omdat ze garanties van oorsprong kopen in landen als Noorwegen of IJsland.”

Christophe Degrez, CEO van Eneco België

SeaMade: bouwen vanaf 2020

Eneco is ook aandeelhouder van het, op dit moment,  grootste Belgische offshore windpark Norther (44 turbines), eigenaar van 96 windturbines op land en de grootste zonne-energieproducent van België, met parken verspreid over de daken van tientallen Belgische bedrijven.

“We roepen de overheid op om zelf over te stappen op écht groene energie bij aanbestedingen. Ook veel bedrijven kunnen de lat hoger leggen, door te kijken naar de échte oorsprong van de opgewekte stroom.”

SeaMade

• Met een mast van 109 meter en een rotordiameter van 167 meter zijn de Siemens Gamesa-windturbines de grootste ter wereld.

• Elke windturbine weegt zo’n 465 ton

• De turbines zullen samen 487 MW opwekken

• De bouw begint in 2019, de stroomlevering in 2021.

“Het grote aantal banken en bedrijven dat mee investeert in SeaMade bewijst dat de technologie van offshore wind aantrekkelijk en toekomstgericht is. We zijn blij dat we met Eneco kunnen bijdragen aan de Belgische klimaatdoelstellingen. Dit bewijst nog maar eens de rol van Eneco als enige echte pioneer. We walk the talk.”

Miguel de Schaetzen, CEO van Eneco Wind

Naar hernieuwbare energiebronnen

De groene stroom van Eneco geeft de doelstellingen van Vlaanderen 20/20/20 bovendien een stevige duw in de rug. Tegen 2020 is het namelijk de bedoeling dat in Europa 20% van het energieverbruik uit hernieuwbare energiebronnen moet komen, dat er 20% minder uitstoot van broeikasgassen (onder andere CO2) moet zijn en dat de energie-efficiëntie met 20% moet stijgen. De volledig groene energie van Eneco draagt daartoe bij.