Sterk groeiend Eneco beloont trouwe klanten met duurzame prijzen

Energieleverancier heeft nu officieel ook Eni-klanten onder haar hoede

Op 5 juni zullen de klanten van energieleveranciers Eni en Eneco bediend worden onder de merknaam Eneco. Om de meer dan één miljoen Belgische aansluitingen in de bloemetjes te zetten, pakt Eneco uit met een indrukwekkende stunt. De duurzame energieleverancier zal onder andere een elektrische wagen wegschenken. De wagen en andere prijzen maken deel uit van een origineel wedstrijdconcept speciaal om de bestaande klanten in het zonnetje te zetten.

Op 10 juli van vorig jaar werd Eneco officieel eigenaar van Eni België. Eneco zette daarmee een belangrijke stap in haar ambitie om de Belgische energievoorziening nog verder te verduurzamen. Dankzij de overname wordt Eneco de derde speler op de energiemarkt en krijgt ze de schaalgrootte om de vergroening van de energiemarkt te versnellen. Eneco voorziet nu meer dan een miljoen aansluitingen en 55.000 zakelijke aansluitingen van elektriciteit en gas.

Op 5 juni voltrekt zich de laatste stap van de integratie: voor alle Eni-klanten zal de merknaam veranderen naar Eneco. Inhoudelijk zal er voor de klanten van het overgenomen Eni niets veranderen: de contractvoorwaarden en tarieven blijven dezelfde als ervoor. De leverancier wil zijn reputatie alle eer aan doen door met zijn klanten op een transparante, authentieke en originele manier te communiceren. Fan van de klanten, zoals hun motto is, zetten ze nog meer in de verf door een krachtige wedstrijd met allerlei duurzame prijzen.

Grootste producent van zonne-energie

Om deze transitie te vieren, organiseert Eneco een grootschalige klantenwedstrijd. De energieleverancier doet dat expliciet niet om extra klanten aan te trekken. In tegenstelling tot wat veel andere bedrijven doen als ze een wedstrijd organiseren, richt de energieleverancier zich met de wedstrijd exclusief tot de bestaande klanten — Eneco noemt zichzelf al jaren ‘fan van de klant’.

Via de actiesite Enecogroeit.be kunnen klanten gokken op een zonnebloem en raden wanneer deze bloem 2m groot zal geworden zijn. Wie het dichtst in de buurt komt van het juiste antwoord, wint de prijs achter de bloem. De keuze voor de zonnebloem als onderwerp is geen toeval: het is een bewust gekozen metafoor om de link te maken met zonneproductie, want Eneco is de grootste producent van zonne-energie in België. Eneco zet volledig in op duurzame energie: niet alleen met zon, maar ook door zijn 91 windturbines en zijn participatie binnen het grootste offshore windpark van België, Norther.

Deelnemers van de wedstrijd kunnen ten alle tijde live de groei van de zonnebloemen volgen. Via een speciaal ontwikkelde website kan iedereen een videostream bekijken van de groei van hun gekozen bloem. Men kan er zelfs controle nemen over één van de 3 camera’s om van dichtbij de evolutie te volgen.

De hoogte van de bloem wordt om de dertig seconden gemeten door middel van radiogolven. Boven de zonnebloemen zijn sensoren bevestigd die een veld van radiogolven spannen over de bloemen. Wanneer het bovenste topje van het bloemblaadje in het laserveld komt, gaat er automatisch een alarm af dat het enige mogelijke correcte tijdstip zal registreren. Alle data van de sensoren worden opgenomen in een databank. Daardoor wordt er precies bepaald welke deelnemer de beste inschatting maakte en wie bijgevolg de winnaar is.

Het prijzenpakket spreekt tot de verbeelding: één klant kan een volledige elektrische Hyundai Ioniq met een laadpaal van Eneco winnen, en vijf huishoudens maken kans op een heuse zonne-installatie van partners Izen en Energreen. Voorts geeft de energieleverancier vijf elektrische fietsen weg via Fiets! en vier glampingweekends (luxe kampeerweekend, red.) voor 4 personen. Maar liefst 550 klanten zullen in de prijzen vallen.

Mark Van Hamme Eneco België